نگاهی به وضعیت صنایع دستی

از انكار واقعیت تا رسیدن به یك راه كار مناسب!

از انكار واقعیت تا رسیدن به یك راه كار مناسب! به گزارش آبی طرح یك كارشناس صنایع دستی و هنرهای سنتی بر این باور است كه در این عرصه لازم است به عرضه راهكارهایی برای خروج از بحران فعلی پرداخته شود. در این راستا، شاید در كوتاه مدت بتوان با استفاده از تجربیات دیگر كشورهای موفق در زمینه صنایع خلاق و بومی كردن آن تجربیات، گام هایی در راه بهبود وضع موجود برداشت.


حجت اله مرادخانی ـ پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه ـ در گفتگو با ایسنا، درباره جایگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در جهان، اظهار نمود: به صورت کلی در دنیای امروز توسعه صنایع خلاق و فرهنگی از رهگذر مطالعات علمی و برنامه ریزی های مبتنی بر واقعیت صورت گرفته و به همین خاطر روند تجارت جهانی این حوزه ها در دو دهه اخیر با نرخ رشد مثبتی همراه بوده است.
او افزود: در آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) که در سال ۲۰۱۸ انتشار یافت، ارزش تجارت جهانی محصولات خلاق از ۲۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ میلادی به رقم ۵۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است؛ یعنی با نرخ متوسط ۷ درصد در این بازه زمانی رشد داشته است. علیرغم این تجربیات بین المللی موفق، اما در کشور ما که در زمینه هایی مانند صنایع دستی پیشینه ای درخشان و قابل ملاحظه دارد، اقدامات مبتنی بر واقعیات موجود چندان صورت نمی گیرد و در نتیجه برنامه ریزی های انجام شده، به اهداف کیفی و موثری منجر نمی گردد.




مرادخانی با اشاره به ارقام صادرات چمدانی صنایع دستی و با اشاره به اینکه «این آمارها همواره بدون هیچ سند و دلیلی برای روش محاسبه آن تکرار می شوند»، اظهار نمود: در این میان جالب است که گاهی ناهماهنگی هایی میان گفته های مدیران هم دیده می شود. برای مثال، در تاریخ ۱۶ فروردین ۹۹ برای آمار صادرات صنایع دستی در سال ۹۸، رقم ۲۸۹ میلیون دلار اعلام و اظهار شد به همین میزان هم صادرات چمدانی صنایع دستی داشته ایم که مجموع آنها حدودا ۶۰۰ میلیون دلار می شود.



این کارشناس صنایع دستی در ادامه اظهار نمود: این درحالی است که در مورخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹، آمار صادرات رسمی صنایع دستی کشور ۲۳۷ میلیون دلار اعلام گردید و میزان صادرات چمدانی صنایع دستی هم ۱۹۰ میلیون دلار؛ یعنی در سال ۱۳۹۸ مجموعا صادرات رسمی و چمدانی صنایع دستی ایران ۴۲۷ میلیون دلار بوده است. این ارقام متعارض در سخنرانی های مختلف تکرار شده، بدون آنکه به چالش های امروز صنایع دستی چندان بپردازند.
مرادخانی افزود: به تازگی هم با بیان ۸۳ پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹، نه صنایع دستی و نه گردشگری جایی در این لیست نداشته و اصلا وزارتخانه مربوط در میان ۱۹ دستگاه اجرایی عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حضور ندارد. این لیست که اواخر اردیبهشت سال جاری از جانب معاون اول رئیس جمهوری به صورت رسمی ابلاغ گردید، در طول سال جاری مورد حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد و از همه ظرفیت های موجود در کشور برای اجرایی شدن آنها کمک گرفته می شود؛ شرایطی که مبین این واقعیت است که صحبت ها از نیازسنجی واقعیات این حوزه به دور است.



این مدرس دانشگاه در انتها درباره آینده صنایع دستی و راه کارهایی که می توان برای بهبود شرایط این حوزه در آینده در نظر گرفت، اظهار نمود: به جای انکار واقعیات صنایع دستی و گردشگری لازم است که به عرضه راه کارهایی برای خروج از بحران فعلی پرداخت. شاید در کوتاه مدت بتوان با استفاده از تجربیات دیگر کشورهای موفق در زمینه صنایع خلاق و بومی کردن آن تجربیات، گام هایی در راه بهبود وضع موجود برداشت؛ تجربیاتی که با اندکی جست وجو در فضای مجازی و مطالعه مقالات و متن های مرتبط، قابل دستیابی بوده و با مشارکت دانشگاه ها و افراد متخصص گامی در راه گره گشایی از مشکلات برداشت.



1399/04/19
16:08:34
5.0 / 5
2342
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است