دبیر جشنواره فیلم كوتاه تهران:

بخش نمایش جشنواره فیلم كوتاه تهران بعد از آخر كرونا

بخش نمایش جشنواره فیلم كوتاه تهران بعد از آخر كرونا به گزارش آبی طرح دبیر جشنواره فیلم كوتاه تهران در نشست رسانه ای سی وهفتمین جشنواره بین المللی این جشنواره اظهار داشت: بخش نمایش بعد از آخر كرونا و بخش بین الملل روی پلت فرم های ویژه منتشر می شود.



به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، نشست رسانه ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در چارچوب ویدیویی از صحبت های دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران برگزار گردید.

سیدصادق موسوی با بیان این که سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مقرر بوده که در آبان ماه طبق تقویم بین المللی جشنواره ها برگزار گردد اما به علل مختلف که مهم ترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا (۷ آبان) فعالیتهای آنلاین خویش را در چارچوب نشست های تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز می کند.

وی افزود: در سال های گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقه مندان برگزار می شد. سال جاری استفاده از ظرفیت اینستاگرام این امکان را فراهم نموده تا بتوانیم محتوای آموزشی و فرهنگی خویش را آنلاین و مجانی در این بستر منتشر نماییم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در چارچوب هر شب دو نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به عرضه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خویش را از اسفند ۹۸ شروع کرد و در مجموع چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلم ها از کشورهای فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)، اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶ فیلم کوتاه خارجی به جشنواره سال جاری راه پیدا کرد. در بخش ملی هم نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش ملی و بین الملل گذشت که البته نتایج آن هم انتشار یافته است.

امیدوارم جشنواره سال جاری با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاوردهای از نظر انتشار و دسترسی بهتر علاقه مندان به محتوای تصویری فراهم نموده باشد. توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بین الملل اجازه بگیریم تا فیلم های خارجی راه یافته به جشنواره را به شکل آنلاین پخش نماییم، امیدوارم این فیلم ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلم های ایرانی، به شکل آنلاین به معرض نمایش گذاشته شود و مخاطبان و علاقه مندان فیلم کوتاه بتوانند از آنها استفاده کنند.

هیئت داوران به امکانات فیلم سازان توجه می کنند

دبیر جشنواره اظهار داشت: وقتی نتایج فیلم های راه یافته به جشنواره انتشار یافت، با تاخیر هم بود و علت تاخیر طولانی بودن فرآینده انتخاب و ارسال ۱۷۰۰ فیلم به جشنواره بود، برخی فیلم ها باید از شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی موفق به دریافت پروانه نمایش می شدند و به این علت فرایند انتخاب و اعلام زمان برد. وقتی کامنت ها را خواندم مقداری متاثر شدم، از این حیث که سوتفاهم هایی بوجود آمده است و برخی فیلمسازان حاضر در شهرستان ها کامنت می گذاشتند که جشنواره برای کارگردانان تهرانی است چون اثر تولید شده از تهران به جشنواره راه پیدا کرده است و چون داوران تهرانی هستند یا اینکه این فیلم ها دعوت شده اند، اساسا جشنواره به اسم خود بازگشته چون نامش جشنواره تهران است و از این دست سوتفاهم هایی که معمولا وجود دارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: فکر می کنم عمده داوران و تولید کنندگانی که در جشنواره فعالیت داشته و دارند، پایگاهشان در شهرستان هاست و از شهرستان های مختلف فیلمسازی را شروع کردند،. شاید الان در تهران ساکن هستند اما این تعلق خاطر که خدایی نکرده نگاه شهرستانی ستیزی در تصمیمات ما باشد، درست نیست و مطلقا اینطور نبوده است. اینکه بخواهیم بگوییم جشنواره فیلم کوتاه تهران باید سهمیه ای برای شهرستان ها قائل باشد دست کم تاکنون در شورای سیاست گذاری چنین چیزی مطرح نشده است. برخی هم این ایده را دارند که جشنواره به بخش الف و ب تقسیم شود تا فیلم هایی که از کلان شهرها که احیانا شرایط اقتصادی و امکانات بهتری دارند در یک رقابت قرار بگیرند و فیلم هایی که مثلا در شهرهای کوچکتر و حتما با امکانات کمتر تولید شده اند در یک رقابت دیگر.

جشنواره های منطقه ای فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان هم با همین هدف توجه به تولیدات سایر استان ها برگزار می گردند و سالانه سه جشنواره منطقه ای در انجمن برگزار شده است. مطمئنم هیچ نگاهی از شورای سیاست گذاری و ستاد برگزاری جشنواره وجود ندارد که نه تنها به آثار شهرستانی توجه نکنیم بلکه خلاف آن است و همیشه در داوران، اعضای هیات داوران توجه دارند که اثر از کدام شهر آمده و با چه امکاناتی تولید شده است.

سید صادق موسوی در پاسخ به برخی گلایه ها در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: در مورد تولیدات انجمن سینمای جوانان هم که بعضی از دوستان کامنت می گذاشتند جشنواره تنها آثار انجمن را می پذیرد و در جدول نمایش ها می گذارد، باید بگویم که سال قبل مجموعا ۲۷ درصد آثار راه یافته به جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان بود.

وی اضافه کرد: در یک رقابت تنگاتنگ که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم ایرانی برای آن ثبت نام کردند و حداکثر ۱۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا می کنند ما باید منتظر گله ها و نارضایتی ها باشیم. بیشتر از ۹۰ درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا نمی کنند اما اگر به این علت بخواهیم جشنواره را متهم به توجه ویژه به تهرانی ها و تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران نماییم از انصاف به دور است. امیدوارم این همه فیلم خوبی که تولید می شود و امکان دارد ما نتوانیم در جشنواره میزبانشان باشیم بتوانند به جشنواره های معتبر دیگر داخلی و خارجی راه پیدا کنند و اگر فیلم خوبی باشند و هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با مهربانی کافی با آنها برخورد نکرده باشد و قدرشان را به جا نیاورده باشد، حتما در جشنواره های دیگر قدرشان به جا آورده خواهد شد، دیده می شوند، شناخته می شوند و می توانند جایزه کسب کنند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که حضور نوجوانان در جشنواره به چه صورت خواهد بود، اظهار داشت: استفاده از برنامه های جشنواره به سبب شرایط کنونی که داریم در بخش بین الملل همه دوستان باید از پلت فرم ها استفاده کنند. در بخش ملی هم اگر سینماها بازگشایی شوند، تمرکز بر این است که فقط صاحبان آثار بتوانند به تماشای فیلم ها بنشینند تا تراکم جمعیت نداشته باشیم و شرایط را ایمن نگه داریم.

حفظ امنیت فیلم ها بسیار مهم است

وی درباره فیلم هایی که با مبحث ویروس کرونا ساخته شده اند، گفت: عمده تولیدات فیلم کوتاه کشور را که ملاحظه می کنید در حال و هوای اجتماعی به سر می برد و کرونا هم مانند هر پدیده اجتماعی بزرگ مانند جنگ، بیماری های واگیردار جهانی آثاری را بر تولیدات سینمایی داردو من اثر کرونا در زندگی افراد را در بعضی از فیلم ها دیدم که اثرگذار هم هستند و می فهمیم حال و هوای هنرمندان و فیلمسازان برخاسته از شرایط عمومی ایران و جهان است. البته تعداد فیلم هایی که با مبحث کرونا به جشنواره راه پیدا کردند، محدود است.

موسوی درباره نحوه حفاظت از حق انتشار فیلم ها در فضای مجازی، عنوان کرد: به سبب نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلت فرم های داخلی پخش نماییم. حفظ امنیت فیلم های ایرانی بسیار برای ما مهم می باشد و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود ندارد. بنا بر این جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام نمود سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با ظرفیت ۵۰ درصد به سینماها رجوع کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه سریعتر باشد.

وی افزود: درباره نحوه عملکرد ما باید دیگران قضاوت کنند اما در این سه سال سعی کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود از محل برگزاری اختتامیه، فعالیتهای جنبی جشنواره، آداب برگزاری جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیشتر رود. به جز فجر، نخستین جشنواره ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مساله به افزایش فضای حرفه ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و بعد از آن جشنواره های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره توجه ویژه کردند.

نمایش فیلم های بین الملل آنلاین است

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، افزود: همینطور استقبال بی نظیر از این جشنواره در سال های اخیر مثال زدنی است، تا نیمه های شب شاهد بودیم هر ساله جمعیت چند هزار نفری در کاخ جشنواره حضور دارد. بنظر می رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی دارد. امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری جشنواره راضی باشند، به هر ترتی حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه می رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می کنند و ۹۰ درصد آثار بیرون می مانند.

موسوی درباره بودجه جشنواره، چنین توضیح داد: سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه ای ب هم عقد می کنند و مأموریت هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می شود برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می کند. این تفاهم نامه ها را منتشر می نماییم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است. برای سال جاری سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از آغاز سال برای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته. سال جاری اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار نماییم و نتایج و هزینه های آن روشن شود حتما مانند سال قبل اسناد و صورت هزینه ها را منتشر خواهیم کرد.

دبیر جشنواره افزود: حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند جشنواره در شرایطی برگزار گردد که بتوانیم در سینماها حضور داشته باشیم و صاحبان آثار به تماشای فیلم ها در سالن های سینما بنشینند. بعدها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد اما مانند همیشه فیلم کوتاه احتیاج به حمایت گسترده تر حوزه فرهنگ و هنر دارد، آنچه تا امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال قبل است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و شهرداری همچنان از فعالیتهای انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره حمایت می کند.

جشنواره در بخش نمایش برگزار نمی گردد و به زمان دیگری موکول شده است که من هم نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم بزودی محقق شود. نمایش فیلم ها در حوزه بین الملل حتما آنلاین خواهد بود چون اجازه این اقدام را از صاحبان آثار گرفته ایم. در بخش ملی برای حفظ امنیت آثار صرفاً فیلم ها در سینما نمایش داده خواهد شد. شرایط جدید به ما کمک کرد فعالیتهای جنبی توسعه پیدا کند، بخش آموزش و نشست های تخصصی ملی و بین المللی سال جاری فراگیرتر از قبل است چونکه از ظرفیت آنلاین استفاده می نماییم. در مورد پخش فیلم ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلت فرم هایی که وجود دارد فیلم های ایرانی را پخش نماییم چون امکان حفظ امنیت وجود ندارد اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در بسترهایی داخلی که تعریف می نماییم، فیلم ها را نمایش دهیم.

امکان فنی برای پیشگیری از قاچاق فیلم ها وجود ندارد

او افزود: هیچ امکان فنی برای پیشگیری از قاچاق فیلم ها وجود ندارد بنابراین از پخش آنلاین فیلم های ایرانی بر مبنای مصوبه شورای سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راه های مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود داشت اما همه آنها راهکارهای دیگری هم برای قاچاق چیان فیلم ها داشت. همانطور که می دانید امکان استفاده از پلت فرم های داخلی از خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق سبب می شود آثار بخش بین الملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بسترهای ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود.

موسوی در باره بخش های آنلاین جشنواره، اظهار داشت: فقط بخش آموزشی جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینماها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که سبب کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار نماییم، اخبار حمایت های جشنواره را هم منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش های مختلف هستیم اما موکول به برگزاری جشنواره است. اگر شرایط به نحوی پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از دست دهیم حتما می توانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفاً به دست داوران برسانیم و داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیه ای مجازی برگزار نماییم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید مبحث در شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

وی درباره نحوه عرضه فیلم ها اظهار داشت: چند ماهی است انجمن جوانان سینمای ایران با همکاری پلت فرم های داخلی در چارچوب برنامه ای تحت عنوان «چهار ایده چهار فیلم» هر پنجشنبه برخی از فیلم های کوتاه تولیدی را منتشر می کند که استقبال خوبی هم از آن شده است. این تنها مسیر ما نیست اما ظاهرا مهم ترین مسیری است که می شود برای نمایش فیلم کوتاه در نظر گرفت. شرایط کرونا سبب شده تا فیلم های بلند سینمایی امروز هم در سینما نباشند و تنها در قاب وی او دی ها و پلت فرم های داخلی منتشر شوند.

موسوی اضافه کرد: در عرصه تولید انجمن سینمای جوانان ایران از سال قبل فعالیت خویش را نامتمرکز کرده است و به واحدهای استانی بیشتر توجه می کند، ۸ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر گرفته است و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه حرفه ای و حرفه ای را در سرتاسر کشور در چارچوب فعالیتهای دفاتر استانی تعقیب می کند. شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال قبل است، هر چند هزینه های تولید هم هر سال افزایش می یابد. شرایط به این دلیل هر سال بهتر می شود که استعدادها و خلاقیت های بیشتری روز به روز دیده می شود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس تر است، با این وجود هزینه های تولید سال جاری به شکل چشمگیری افزوده شد. انجمن مانند گذشته حمایت خویش را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد داد.

وی با اشاره به افزایش تولیدات در دوران کرونا، بیان نمود: از حیث تولید علیرغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، نزدیک به تعداد سال قبل و حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید؛ در واقع کرونا سبب تعطیلی پروژه ها نشده بود. مانند سال قبل انجمن از تولیدات فیلم کوتاه در سرتاسر کشور در چارچوب فعالیت ۸۰ دفتر و نمایندگی خود حمایت می کند، شوراهای تولید ما در استان ها ادامه دارد. اگر می گویید شرایط کرونا سبب شده فیلم کوتاه جدی تر گرفته شود، به نظرم می تواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهره های جدیدتر و حتی علاقه مندان بخش های دیگر صنعت تصویر باشیم که به فیلم کوتاه روی آوردند. شرایط دیگری که می توانم از آن یاد کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات در رابطه با کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت آنلاین برای انتشار بهتر فیلم های کوتاه استفاده نمائیم.

کیفیت را فدای کمیت نکردیم

دبیر جشنواره درباره پشتیبانی از فیلم های منتخب اظهار داشت: این مسئله همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری جشنواره ها این جایزه را برای پشتیبانی از تولید فیلم بعدی اعلام می کردیم اما در تولید فیلم بعدی، فیلمنامه و صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمی رسد. بنابراین به نظرم این وعده واقع بینانه نبوده و خیلی محقق نمی شده است. باید این دو امر را مستقل از یکدیگر دید و پشتیبانی از فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمی تواند جایزه ای برای فعالیت امروز او باشد.

موسوی در باره کمیت و کیفیت آثار جشنواره، گفت: کیفیت را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلم هایی با مبحث کرونا، مصائب آن و تلخ کامی های آن بود. حقیقتا فیلم کوتاه همواره همچنین بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده می شود، واکنش نشان داده است و کرونا هم که یکی از غریب ترین اتفاقات جهان است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. برخی از آثار با مبحث کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه رسید و برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از چهارشنبه ۷ آبان شروع به کار می کند.



منبع:

1399/08/06
22:55:22
5.0 / 5
696
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است