گزارش آبی طرح؛

قیر رایگان، سال جاری هم رانتی شد

قیر رایگان، سال جاری هم رانتی شد با تصویب اعضای کمیسیون عمران مجلس و تأیید وزاری راه و نفت قرار شد تا آخر سال قیر با قیمت هر تن ۹.۳ میلیون تومان واگذار شود که تفاوت ۲.۷ میلیون تنی با قیمت بورس کالا دارد.



به گزارش آبی طرح به نقل از مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سه شنبه ۱۸ آبان در حاشیه همایش قیر و آسفالت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیر مجانی مقرر است بر مبنای قانون از هفته جاری (شنبه ۲۲ آبان به بعد) در اختیار دستگاههای ذی ربط قرار بگیرد؛ جلسات گوناگونی برای تحقق این مسئله برگزار شده و دوستان در وزارت نفت هم درحال همکاری هستند.
وزیر راه: دنبال دائمی کردن قانون قیر مجانی هستیم
قاسمی اضافه کرد: روز سه شنبه ۱۸ آبان در کمیسیون عمران مجلس جلسه ای در این رابطه برگزار می گردد و امیدواریم این مسئله تصویب شود؛ به دنبال دائمی کردن قانون قیر مجانی هستیم.
گفتنی است هم اکنون تخصیص قیر مجانی به دستگاههای عمرانی صرفا در قوانین بودجه سنواتی آمده و هر ساله از سال ۱۳۹۶ تا کنون در قوانین بودجه وارد شده است.
توافق وزرای راه و نفت در کمیسیون عمران برای خرید قیر مجانی با هر تن ۹ میلیون تومان
عصر همان روز (سه شنبه ۱۸ آبان) جلسه ای ۳ ساعته در کمیسیون عمران مجلس جهت بررسی وضعیت توزیع قیر مجانی به دستگاههای اجرایی با حضور وزرای نفت و راه برگزار شد.
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره این نشست اضافه کرد: بر مبنای قانون سهم وزارت راه و شهرسازی ۴۸ درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۰ درصد، وزارت کشور یا سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ۱۷ درصد، بسیج سازندگی ۶ درصد، آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۶ درصد و وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگلها ۳ درصد از محل قیر مجانی است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت در مورد وضعیت تولید قیر و محل تأمین منابع از پالایشگاه های آبادان، امام خمینی (ره)، اصفهان و بندر عباس و تبریز و شیراز توضیحاتی ارائه نمود. جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حدود ۳ ساعت به طول انجامید و در نهایت قیمت ثابتی برای هر تن قیر در نظر گرفته شد.
سخنگوی کمیسیون عمران: نظر وزیر نفت تنی ۸.۵ میلیون برای وی بی بود که نماینده ها آنرا به تنی ۷.۵ میلیون تومان کاهش دادند!
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای هر تن قیر ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی هزینه عملیات پالایشگاه ها به ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان می رسید اما اعضای کمیسیون عمران زیر بار افزایش قیمت قیر نرفته و این نرخ را نامناسب می دانستند چون که قیمت قیر از آغاز سال قیمت سرسام آوری را تجربه کرده است. ازاین رو با پافشاری کمیسیون قیمت پایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به تصویب رسید که با افزایش ۲۰ درصدی به حدود ۹ میلیون تومان، می رسد.
ایری اظهار داشت: در نهایت مصوب شد که قیمت قیر حدود ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شد و این نرخ تا آخر سال ثابت بماند. از طرفی وزارت نفت هم مکلف شد ظرف یک هفته کلیه حواله های قیر را به دستگاههای اجرایی مبحث قانون تحویل دهد و همینطور دستگاه ها هم مکلف شدند تا آخر سال تمام حواله خویش را تحویل بگیرند.
قیمت گذاری دستوری قیر در کمیسیون عمران: هر تن ۹.۳ میلیون تومان
بلافاصله یک روز بعد (چهارشنبه ۱۹ آبان) محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس صورتجلسه نشست روز قبل این کمیسیون با حضور وزرای راه و نفت را به رستم قاسمی و جواد اوجی وزرای راه و نفت ابلاغ می کند.
بر اساس این صورتجلسه، کارخانه های قیرسازی موظفند هر تن قیر را به قیمت ۹ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند.

این اقدام کمیسیون عمران مجلس در حالی است که کارشناسان معتقدند اولاً بر مبنای نص صریح قانون، تعیین قیمت قیر باید بر مبنای سازوکار بورس کالا باشد؛ ثانیاً قیمت گذاری دستوری آن هم با این اختلاف فاحش میان قیمت مصوب کمیسیون عمران مجلس با نرخ هر تن ۹.۳ میلیون تومان و قیمت بورس کالا که به هر تن بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده، به ایجاد رانت بزرگ و مفسده های کلان برای برخی سودجویان می انجامد.
وزیر نفت: قیمت وکیوم باتوم تا آخر سال هر تن ۷.۵ میلیون تومان
جواد اوجی وزیر نفت هم بلافاصله همان شب (سه شنبه ۱۸ آبان) در بخشنامه ای خطاب به جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با ابلاغ مصوبه کمیسیون عمران مجلس در مورد قیمت وکیوم باتوم می گوید: تحویل حواله های وکیوم باتوم از پالایشگاه ها به شرکتهای قیرساز از ۱۰ آبان تا آخر سال به قیمت هر کیلو ۷ هزار و ۵۰۰ تومان (هر تن ۷.۵ میلیون تومان) محاسبه شود.
بذل و بخشش وزیر نفت از بیت المال!
وزیر نفت در این بخشنامه، محل جبران مابه التفاوت قیمت هر تن ۷.۵ میلیون تومان با قیمت بورس کالا را «تعدیل قیمت ماهانه خوراک شرکتهای پالایشی» عنوان کرده است.
به عبارت دیگر، نفت خامی که به پالایشگاه ها داده خواهد شد، با قیمتی پایین تر محاسبه می شود تا این زیان پالایشگاه های نفت از مابه التفاوت نرخ وکیوم باتوم با بورس کالا از محل بیت المال جبران شود!


رانت پاشی ۶.۷ هزار میلیارد تومانی صرفا در یک نشست ۳ ساعته!
مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: درحال حاضر قیمت هر تن قیر در بورس کالا به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر سید حسین میرشفیع مشاور عمرانی وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: مصرف سالانه قیر در کشور برای پروژه های عمرانی، ۲.۵ میلیون تن است.
با توجه به این که مابه التفاوت قیمت بورسی قیر با صورتجلسه کمیسیون عمران مجلس، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن بوده و از طرفی سالانه در کشور، ۲.۵ میلیون تن قیر مصرف می شود، با این مصوبه کمیسیون عمران، یک رانت ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر راه: در یک ماه و نیم اخیر قیمت هر تُن قیر از ۸ به ۱۲ میلیون تومان رسیده است
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مفسده زا بودن قیر مجانی و اختصاص آن به پروژه های عمرانی اظهار نمود: سال به سال تولید آسفالت در کشور کاهش می یابد؛ در سال ۱۳۹۵ تولید آسفالت کشور ۱۲ میلیون تن بود؛ در سالهای پیش از آن بالای ۱۵ میلیون تن در سال مصرف آسفالت کشور بود.
وی افزود: هم اکنون مصرف آسفالت در سازمان راهداری به حدود ۶ میلیون تن رسیده است که نشان داده است به دلیل گرانی قیر تا این حد مصرف آسفالت کاهش داشته است.
افزایش ۶ برابری قیمت قیر ظرف ۱۸ ماه!
خادمی اظهار داشت: نمی دانم طی این یک سال و نیم اخیر چه اتفاقی افتاده است؛ از آغاز ۱۳۹۹ تا کنون که ۱۸ ماه می گذرد، قیمت قیر ۶ برابر افزایش پیدا کرده است. بعید می دانم در این زمان قیمت هیچ کالایی در کشور ۶ برابر شده باشد.
وی تصریح کرد: ما ابتدای سال ۱۳۹۹ هر تن قیر را ۲ میلیون تومان خریداری می کردیم اما الآن در بازار ۱۲ میلیون تومان است؛ آن هم برای کالایی که هیچیک از مواد اولیه آن وارداتی نیست و ۱۰۰ درصد در داخل کشور تولید می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۴۵ روز اخیر هر تن قیر از ۸ میلیون تن به ۱۲ میلیون تومان افزوده شده است؛ یعنی افزایش ۵۰ درصدی صرفا در یک ماه و نیم!
تحلیل منشأ فساد قیر
وی خاطرنشان کرد: من بعنوان مجری پروژه های عمرانی این تحلیل را دارم که اولاً ارز در این روزها افزایش نداشته است؛ ثانیاً قیمت جهانی نفت افزایش اندکی داشته و نمی تواند عاملی برای افزایش ۵۰ درصدی قیمت قیر در یک ماه و نیم باشد؛ ازاین رو جز عوامل داخلی نمی تواند فاکتور دیگری داشته باشد؛ این مورد قابل بررسی است.
چرا قیری که مصرف داخل است با قیمت جهانی محاسبه می شود؟
خادمی در پاسخ به این پرسش که چه کسی پشت این فساد است اظهار داشت: من در جریان نیستم؛ شرکت ساخت صرفا مصرف کننده قیر است؛ نمی گویم فسادی در این میان واقع شده است؛ من معتقدم آن بخشی از قیر که به خارج از کشور صادر می شود، باید با بالاترین قیمت ممکن باشد تا منابع ارزی آن به داخل بیاید؛ اما این که با سوبسید داخلی که تولیدکننده قیر و پالایشگاه با آب و برق یارانه ای و نیروی کار ارزان آنرا تولید کنند اما با قیمت جهانی آنرا به داخل کشور بفروشند، صرفا ایجاد مشکل برای اعتبارات و منابع مالی کشور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد مصرف کننده های قیر دستگاههای دولتی و عمومی مانند شهرداری ها هستند؛ ازاین رو درحال وارد کردن ضرر به منابع مالی کشور هستیم؛ سال جاری پایین ترین میزان تولید و مصرف آسفالت را داشته ایم که یک سوم سالهای گذشته است؛ چون اصلاً امکان خرید قیر با این قیمت وجود ندارد؛ چرا برای هزار تن قیر، ۱۲ میلیارد تومان پول بدهیم؟
وی افزود: جلساتی برگزار شده و مقرر است قیری که در قانون بودجه سال جاری آمده و باید مجانی در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار بگیرد، اولاً قیمتش بر مبنای مکانیزم بورس کالا تعیین شود ثانیاً منابع مورد نظر بر طبق این قیمت، به شرکت ساخت داده شود؛ یعنی قیر به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مجانی داده می شود اما قیمت گذاری آن از محل بورس کالاست.
به گفته خادمی، بر مبنای قانون قرار بود به شرکت ساخت ۶ هزار میلیارد تومان قیر داده شود اما هرچه نرخ آن افزایش یابد، تناژ تحویلی کاهش می یابد؛ به ما ۳ هزار میلیارد تومان ابلاغ گردیده اما هنوز حواله آن واگذار نشده است. به این معنا که ابتدائا یک ابلاغ اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی به شرکت ساخت صورت می گیرد سپس بر مبنای نرخ تعیین شده در بورس کالا، از این رقم کم می شود.
باید قیرِ مصرف داخلی از بورس خارج شود
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: قیمت قیر و حتی قیمت سیمان برای آنهایی که سوبسیدی استفاده می نمایند، برای پیشگیری از هدررفت منابع کشور باید حتما از بورس خارج شود؛ چه دلیلی هست که کسی که می خواهد قیر را به مصارف داخلی بفروشد، آنرا با همان قیمت صادراتی محاسبه کند؟
وی تاکید کرد: تا ۵ میلیون تن قیر هرسال در کشور تولید می شود که تا ۲.۵ میلیون تن یعنی معادل ۵۰ درصد آن در داخل مصرف می شود؛ معتقدم باید با توافق تولیدکننده و مصرف کننده و نظارت مجلس، قیمت ثابت برای قیر در مصارف داخلی در نظر گرفته شود؛ مصرف کننده هم یا وزارت راه است یا شهرداری ها که مصارف آنها برای عام المنفعه است.
خسارت عدم اجرای پروژه های عمرانی، تصاعدی است
خادمی تاکید کرد: مشکل دیگری که داریم، هر چه قدر میزان مصرف آسفالت کاهش پیدا کند، خسارتی که به زیرساخت ها وارد می کند، بیشتر می شود؛ مثلا اگر سال جاری برای آسفالت یک راه، هزار میلیارد تومان لازم است، سال آینده نرخ آن به ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد که خسارت مضاعفی به کشور وارد می کند؛ شدت تخریب ها، تصاعدی است؛ اگر سال جاری یک لایه آسفالت نریزیم، سال بعد باید همان یک لایه را برداریم و دور بریزیم و مجدداً دو لایه آسفالت ریزی جدید نماییم.
وی خاطرنشان کرد: مصرف وزارت راه، یک و نیم میلیون تن در سال است؛ تا کنون به ما قیر مجانی نداده اند؛ اما اگر بدهند، ما در بخش زیرساخت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت ریزی داریم؛ یعنی زیرسازی آن به پایان رسیده و آماده روسازی است؛ در بخش راهداری هم نیازی به زیرسازی نیست و صرفا آسفالت ریزی روی آسفالت فعلی و لکه گیری است که به سرعت میتوان آنرا انجام داد.
خادمی اظهار داشت: کارخانه های آسفالت آماده اند تا ما قیر در اختیار آنها قرار دهیم؛ هر چند در مناطق سردسیر با محدودیت سرمای هوا مواجهیم؛ چون آسفالت را باید در دمای خاصی انجام دهیم و اگر از درجه دمایی پایین تر بیاید، امکان اجرای عملیات آسفالت نیست. البته باید قیر را سال جاری تأمین نماییم تا در ابتدای سال آینده آسفالت ریزی برای مناطق سردسیر صورت گیرد.


منبع:

1400/08/24
23:19:49
5.0 / 5
778
تگهای خبر: آموزش , بنیاد , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است