مدیركل توسعه گردشگری داخلی كشور:

گردشگری مازندران باید از پایدار به احیاگر ارتقا یابد

گردشگری مازندران باید از پایدار به احیاگر ارتقا یابد به گزارش آبی طرح، مازندران مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید براینکه گردشگری مازندران باید از «پایدار» به «احیاگر» ارتقا یابد، اظهار داشت: در سطح جهانی، نگرش مدیریتی در مورد تاثیر گردشگری درحال تکامل است و از جلوگیری صرف از آسیب، بسمت بهبود فعالانه مقاصد پیش می رود.


سید مصطفی فاطمی چهارشنبه ۱۴ آبان در اولین همایش ملی «گردشگری؛ نتایج اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی» ضمن اشاره به پتانسیل های بی نظیر استان مازندران که در دانشگاه آزاداسلامی واحد نور برگزار گردید، بیان نمود: مازندران تنها یک مقصد ساحلی نیست، بلکه یک اکوسیستم زنده از فرصت هاست و گردشگری هوشمندانه می تواند کلید شکوفایی این اکوسیستم باشد.
وی با اشاره به اینکه در اقتصاد گردشگری نگرانی در نشست ثروت و عدم چرخه محلی اقتصاد است، اضافه کرد: گردشگری فصلی، مهاجران، خوش نشین ها و گردشگری انبوه از نگرانی های جدی در این حوزه می باشد.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مراحل چهارگانه توسعه شهرها پرداخت و اظهار داشت: این مراحل شامل فروش ماده خام، فرآوری، فروش سرمایه و سرانجام، فروش فکر و ایده است. شهرها هم برمبنای ساختار اقتصادی به انواع زندگی، بازرگانی-تجاری، گردشگری، کاری و کارگری تقسیم می شوند.

تغییر نقش شهرها از کارگری به زندگی با تمرکز بر گردشگری

فاطمی وظیفه اصلی مدیران شهری را تبدیل شهرهای کارگری به شهرهای زندگی دانست و اضافه کرد: گردشگری عاملی کلیدی برای این تحول است، مشروط بر آن که معیارهای لازم در آن رعایت شود.

چالش های پیش روی گردشگری مازندران

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی به دو چالش عمده گردشگری در مازندران اشاره کرد: گردشگری فصلی، که دارای الگوی سینوسی (نوسانی) است و نیازمند مدیریت صحیح برای هموارسازی این منحنی است و گردشگری انبوه که راه برون رفت از این معضل، کیفی سازی است. (باید به صنعت توریسم به عنوان یک صنعت نگریست، نه صرفا بعنوان اوقات فراغت).
فاطمی در ادامه به نگرانی های فرهنگی-اجتماعی همچون کالایی شدن فرهنگ و تضاد فرهنگی پرداخت و تصریح کرد: در تقاطع فرهنگ و گردشگری با چهار مفهوم تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل فرهنگی و تعادل فرهنگی روبه روییم.
وی بیان نمود: باید به داشته های فرهنگی خود به عنوان یک مزیت اقتصادی و هویتی بنگریم و بر آنها افتخار نماییم و گردشگری را به پلی برای ارتباط فرهنگی با جهان تبدیل نماییم.

محیط زیست؛ از تخریب تا حفاظت فعال

فاطمی با رد این باور که «گردشگری ذاتاً سبب تخریب محیط زیست می شود»، اظهار داشت: این نگرش اشتباه است، چونکه توریست می تواند بزرگترین حامی محیط زیست باشد.
وی چالش های زیست محیطی را گردشگری انبوه، افزایش تولید پسماند و صدمه به طبیعت برشمرد و اضافه کرد: گردشگری ذاتاً نه خوب است و نه بد؛ این نگرش و مدیریت ماست که جهت آنرا تعیین می کند.
وی توضیح داد: گردشگری پایدار که هدف پیشین بود، بر حداقل رسانی صدمه به محیط زیست بوسیله کاهش استفاده از منابع، ضایعات و انتشار کربن متمرکز بود، اما گردشگری احیاگر نگاهی برتر است و در واقع، به معنای باقی گذاشتن شرایطی بهتر از آن چه که قبل از این وجود داشت، است.

استراتژی و اقدامات کلیدی برای مازندران

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی، استراتژی و اقدامات کلیدی برای تحقق این چشم انداز را شناسایی دارایی های منحصربه فرد مازندران، توسعه گردشگری بوم گردی و روستایی، استفاده از میراث فرهنگی، فرهنگ بومی و غذا به عنوان جاذبه های اصلی، تنوع بخشی به محصولات گردشگری در عرصه هایی مانند تندرستی، سلامت و ماجراجویی، تقویت همکاریهای منطقه ای و بین المللی، استفاده از فناوری های دیجیتال، شناسایی نیروهای محرک برای گردشگری پایدار، تضمین مشارکت واقعی و مؤثر جامعه محلی برشمرد.
مدیرکل توسعه گردشگری وزارت گردشگری و میراث فرهنگی با بیان این جمله که «ما در آستانه یک تحول هستیم»، اظهار امیدواری کرد: با اجرای این راهبردها، می توان گردشگری مازندران را به ابزاری برای توسعه اقتصادی عادلانه، احیای فرهنگ و صیانت از محیط زیست تبدیل کرد و این استان را به الگویی برای «گردشگری پایدار و احیاگر» در کشور مبدل ساخت.

به طور خلاصه (باید به صنعت گردشگری بعنوان یک صنعت نگریست، نه صرفاً به عنوان اوقات فراغت). فاطمی در ادامه به نگرانی های فرهنگی-اجتماعی همچون کالایی شدن فرهنگ و تضاد فرهنگی پرداخت و اشاره کرد: در تقاطع فرهنگ و گردشگری با چهار مفهوم تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل فرهنگی و تعادل فرهنگی روبه روییم. محیط زیست؛ از تخریب تا حفاظت فعال فاطمی با رد این باور که گردشگری ذاتاً سبب تخریب محیط زیست می شود، گفت: این نگرش اشتباه است، چراکه گردشگر می تواند بزرگترین حامی محیط زیست باشد.

منبع:

1404/08/15
12:28:50
5.0 / 5
5
تگهای خبر: توریست , جاذبه , دیجیتال , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این پست آبی طرح
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آبی طرح

گرافیک و طراحی

آبی طرح: پنجره ای به دنیای هنر و گرافیک، همراه شما در راه کشف و خلق زیبایی

abitarh.ir 1395-1404 - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است