كاری ناتمام كه معاون جدید وزیر تمامش می كند

كاری ناتمام كه معاون جدید وزیر تمامش می كند آبی طرح كاری ناتمام كه معاونِ جدیدِ وزیر تمامش می كند


نرگس كیانی: جشنواره سی و سه ساله بین المللی موسیقی فجر سه سال است كه با حرف و حدیث و حاشیه برگزار می گردد. از زمانی كه علی مرادخانی، معاونت پیشین هنری در سال ۹۴ با وجود آن كه حسن ریاحی، دبیر جشنواره بود به شكلی غافلگیرانه حمیدرضا نوربخش را مدیر جشنواره كرد. از آن زمان اعتراض هایی از جانب هنرمندان شكل گرفت و پیروز ارجمد مدیركل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد یكی از دنبال كنندگان این اعتراض ها بود. حالا به قول او این اعتراض ها به نتیجه رسیده است و اساسنامه تازه ای برای جشنواره موسیقی تدوین شده كه بزودی رونمایی خواهد شد.

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روندی كه تا رسیدن به این مرحله طی شد، سخن گفت. داستان از كجا شروع شد؟ در سی اُمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر كه سال ۱۳۹۳ برگزار گردید حسن ریاحی دبیر بود، پیروز ارجمند، مدیركل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، علی ترابی، دبیر اجرایی، اكبر محمدی، مسئول بخش استعدادهای درخشان و امیرعباس ستایشگر، مسئول بخش نسلی دیگر. دوره سی ام یكی از مدیران موفق دوره بیست و نهم را همراه خود نداشت، رامین صدیقی، مدیر بخش بین الملل كه رسیدگی به فعالیت های شخصی و دغدغه هایش در نشر هرمس را دلیل كناره گیری خود اعلام نمود. باآنكه در اختتامیه دوره سی اُم حسن ریاحی ششمین حكم متوالی دبیری جشنواره موسیقی فجر را دریافت كرد، اما این رویداد از میانه راه صاحب مدیر شد. علی مراخانی، حمیدرضا نوربخش را بعنوان مدیر جشنواره معرفی نمود و قرار شد از دوره بعد سِمَتِ دبیر حذف شود كه چنین هم شد. در این دوره علی ترابی از عنوانِ دبیر اجرایی كناره گیری كرد و به دنبال حذف بخش نسلی دیگر امیرعباس ستایشگر هم كنار رفت. باآنكه حاشیه های جشنواره سی و یكم آن قدر بالا گرفت كه منتقدینش به شكل رسمی در قالب سلسله نشست هایی به نام ضرب اصول به بیان انتقاداتشان پرداختند، كمپینی برای تحریم آن به راه انداختند تحت عنوان كمپینِ گواهی دست چپ و ۱۰۰۰ امضا جمع و اعلام نمودند خواهان تدوین اساسنامه ای برای جشنواره هستند كه مدیر یا دبیر موظف باشند طبق آن عمل كنند، نه برپایه سلیقه شخصی اما مهر ۹۵ دومین حكم متوالی مدیریت نوربخش بر جشنواره صادر شد. سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با خبر فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز و در بهت ناشی از فروریختن ساختمان پلاسكو تمام شد. حكم حمیدرضا نوربخش هم بعنوان مدیر جشنواره سی و سوم در اختتامیه خوانده شد. صدای منتقدان به جایی رسید؟ یكی از این منتقدان پیروز ارجمند، مدیركل سابق دفتر موسیقی بود. از او خواستم یك بار دیگر ضمن مروری كوتاه بر آن چه گذشت از نتیجه كار برایمان بگوید. پیروز ارجمند اظهار داشت: «همان طور كه می دانید بحث مطالبات موسیقی دان ها از زمانی عنوان شد كه من مدیركل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره موسیقی فجر بودم، یعنی دوره سی ام، در آن زمان زمزمه هایی شنیده شد در خصوص این كه معاونت هنری درصدد واگذاری مسئولیت برگزاری جشنواره موسیقی به خانه موسیقی است. با این حال كه جشنواره شورای سیاستگذاری داشت و دبیر و رئیس، علی مرادخانی، معاونت هنری بدون آن كه مرا در جریان بگذارد با حمیدرضا نوربخش و دوستانشان در خانه موسیقی جلساتی برگزار كرده و تصمیماتی گرفته بودند. » او ادامه داد: «من این مسئله را با مرادخانی مطرح كردم و از شائبه غیرقانونی بودن انتخابات هیئت مدیره جدید خانه موسیقی گفتم. وقتی پاسخ مشخصی از او نگرفتم با محمدرضا شجریان دیدار كردم كه آن زمان رئیس شورای عالی خانه موسیقی بود. در آن جلسه یادآوری كردم كه چنین چیزی وجود دارد و به نظر می رسد بهتر است ایشان موضع گیری كنند و به سوالات منتقدین پاسخ دهند. استاد شجریان از این مسائل اعلام بی اطلاعاتی كردند و متوجه شدم كه ایشان را در جریان جزئیات ماجرا قرار نداده اند. » مدیركل سابق دفتر موسیقی اضافه كرد: «وقتی علی مرادخانی متوجه حجم اعتراضات به غیرقانونی بودن انتخابات خانه موسیقی شد اعلام نمود سی و یكمین جشنواره موسیقی فجر را به شخصیت حقیقی حمیدرضا نوربخش واگذار كرده نه شخصیت حقوقی او بعنوان مدیرعامل خانه موسیقی و بدین سان جشنواره سی و یكم باآنكه دبیر داشت اما از میانه راه صاحب مدیر شد! در آن دوره دبیرخانه جشنواره عملا در خانه موسیقی بود و بعضی مكاتبات جشنواره هم با سربرگ خانه انجام می شد. من به واسطه مشكلاتی كه با علی مرادخانی بر سر خانه موسیقی داشتم از مدیركلی دفتر موسیقی انصراف دادم و جشنواره هم با تمام حواشی اش برگزار گردید. » بیانیه ای با امضای ۱۰۰۰ نفر و درخواست تدوین اساسنامه این نوازنده نی، سه تار، تنبك و دف ادامه داد: «پیش از شروع جشنواره سی و دوم منتقدان طی بیانیه ای كه به امضای ۱۰۰۰ نفر از اهالی موسیقی رسید از رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواستند كردند كه به این وضع سروسامان دهد. راه حلی كه برای گریز از شیوه مدیریت محفلیِ علی مرادخانی به ذهن منتقدان رسید این بود كه اساسنامه ای برای جشنواره فجر تنظیم و بر طبق آن عمل شود. این نامه به وزیر داده شد و وزیر هم به مرادخانی، معاون هنری ارجاعش داد اما او علی رغم دستوری كه با قید فوریت دریافت كرده بود اقدامی نكرد. » این دكتر اتنوموزیكولوژی اضافه كرد: «تا این كه یك هفته مانده به روز اول فروردینِ سال ۹۶ فرزاد طالبی، مدیركل دفتر موسیقی پیش نویس اساسنامه را به منتقدان داد. اساسنامه ای ناقص و بسیار سرهم بندی شده و مهلت زمانی تعیین كرد كه حتما باید تا پیش از عید نظراتمان را در موردش بگوییم و به دفتر موسیقی تحویلش دهیم. ظاهرا قصد ایشان این بود كه توپ را در زمین منتقدین بیندازند و بگویند كه ما در موعدی كه مشخص شده بوده اقدام نكرده ایم. چند نفر كه من هم جزوشان بودم انتخاب شدیم تا اساسنامه را بررسی نماییم و ما به شكل كامل تغییرش دادیم. این اساسنامه هشت ماه در دفتر موسیقی ماند و هر بار یك جواب به ما می دادند و ظاهرا هدف مرادخانی این بود كه با بی توجهی به درخواست منتقدین و دستور وزیر، فرصت سوزی كند تا حكم حمیدرضا نوربخش برای مدیریت جشنواره سی و دوم كه در اختتامیه دور قبل به او داده بود اجرایی شود و منتقدین كاری از پیش نبرند كه همین طور هم شد. » معاونت هنری جدید با منتقدان چطور برخورد كرد؟ مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در مورد برخورد معاون هنری جدید با منتقدان توضیح داد: «بعد از رفتن علی مرادخانی از معاونت هنری كه امسال رخ داد، جلسه ای با محمدمجتبی حسینی، معاون هنری جدید داشتیم. ایشان اساسنامه را به دقت مطالعه كرده بودند و اشراف بسیار خوبی بر مفاد آن داشتند و ما جلسات خیلی خوبی با او داشتیم. در آخرین جلسه مان كه مربوط به هفته پیش است قرار شد نقطه نظرات ایشان و ما بار دیگر بر اساسنامه اعمال شود و ان شاالله در اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر یا در زمان كوتاهی بعد از اختتامیه رونمایی شود. » ارجمند در انتها اظهار داشت: «بنابراین ما به این مورد امیدواریم كه با نظر مساعد و نگاه علمی معاونت هنری این اتفاق رخ دهد. ما هیچ كدام سهمی برای خود نمی خواهیم و اساسا هیچ كس به دنبال سهم خواهی نیست. ما قصدمان این است كه جشنواره ای كه متعلق به همه اهالی موسیقی است یك قانون واحد داشته باشد و از تمركز شدیدی كه اكنون بر درآمدزا بودن جشنواره وجود دارد فاصله بگیرد. چون این جشنواره قرار نیست درآمدزا باشد و مقرر است در جهت پشتیبانی از موسیقی ملی و علمی حركت نماید. » 58242

1396/10/29
18:23:51
5.0 / 5
3842
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است